Geen Geld Geen Kunst

Mini-publicatie van KADIJK cultuur over succesvol ondernemen in de culturele sector.

Culturele organisaties denken vaak in termen van het werven van sponsors, mecenassen, vriendenclubs of crowdfunding als het gaat om het genereren van eigen inkomsten. Maar die vijver is beperkt en het aantal vissers is de afgelopen jaren enorm gestegen.

Een mogelijke uitweg is de hybride organisatie: het samengaan van culturele en commerciƫle initiatieven die elkaar inhoudelijk en financieel versterken. Culturele organisaties beschikken over zeer waardevolle resources (talenten en vaardigheden) die vaak ook commercieel in te zetten zijn.

Voorbeelden: het operagezelschap dat operareizen naar Milaan organiseert, de theaterschool die naschoolse opvang biedt, de componist die reclame-jingles schrijft. Het vereist een nieuwe manier van denken en samenwerken, maar kan veel opleveren, zowel inhoudelijk als bedrijfsmatig.

Ik help culturele organisaties bij het creatief nadenken over hun specifieke mogelijkheden. Daarna schrijven we samen een businessplan, maken we een marktanalyse en ondersteun ik bij het opzetten van de nieuwe activiteiten.

Heb je interesse? Stuur een mail naar christiedewit@xs4all.nl of bel 06-27050035. Je kunt ook het boekje Geen Geld Geen Kunst bestellen, met een analyse van de problemen in de podiumkunstensector en tips voor innovatief ondernemerschap.

Het idee van de hybride organisatie was geselecteerd door de Erasmus Universiteit en het NRC Handelsblad om gepresenteerd te worden tijdens het symposium Creative Financing of the Arts, in maart 2011.