Er bestaat (nog steeds) veel onduidelijkheid over de term cultureel ondernemerschap. Een onderdeel van mijn masterscriptie bij Business Studies is om meer helderheid te krijgen over dit begrip.
De Raad voor Cultuur lijkt huiverig om het begrip alleen in economische termen uit te leggen. In 2009 schrijft de Raad het volgende:
Goed ondernemerschap met cultuur is iets anders dan eenvoudigweg veel eigen inkomsten behalen. Maar wat mag dan allemaal worden gerekend tot goed ondernemerschap in de cultuur? Afgaande op de hoeveelheid definities en zienswijzen die in omloop zijn, concludeert de Raad dat de visievorming op ondernemerschap in de cultuur of cultureel ondernemerschap nog in ontwikkeling is. De Raad kan zich vinden in de visie dat ondernemende culturele instellingen worden geleid vanuit drie kenmerken:
• het formuleren van een richtinggevende culturele missie
• het balanceren en handelen tussen culturele en economisch waarden
• zorgen voor een bijdrage aan een culturele infrastructuur. Culturele waarden vormen hierbij het vertrekpunt. Het management inclusief het realiseren van inkomsten is noodzakelijk voor de realisering van de culturele missie en een externe betrokkenheid moet bijdragen aan een vitale, culturele omgeving.
Kenmerkend voor een geslaagde ondernemer is zijn bewustzijn van een steeds veranderende omgeving en het antwoord op de vraag hoe hij zich daartoe verhoudt. In de huidige tijd doen zich grote veranderingen voor in de ontwikkeling van de culturele sector zelf, op internationaal gebied, op economisch en politiek gebied, maar ook in de financiƫle wereld. In een dergelijke context moeten culturele ondernemers gericht zijn op interactie, identiteit publieksontwikkeling en op risicospreiding door gemengde financieringsvormen te zoeken.
Uit: Advies Eigen Inkomstennorm, Raad voor Cultuur, februari 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten