Toolkit en essay financiering podiumkunsten
Bovenstaande link leidt naar een goed initiatief van het TIN en het MCN om kunstenaars te ondersteunen bij het genereren van eigen inkomsten. Zoals meestal, staat het vinden van sponsors en private fondsen centraal. Ik denk niet dit de slimste strategie is. In de nieuwsgroep 'NL Theaterprofessionals' van LinkedIn schreef ik de volgende reactie:
Complimenten, ook voor het bijbehorende essay!
Toch heb ik een 'maar'.... De focus is wederom op het werven van private fondsen. Daarin valt nog veel te verbeteren, maar de vijver is beperkt, het aantal vissers is enorm gestegen en hun gereedschap (mede door dit soort toolkits) steeds beter.
Ik bepleit de hybride organisatie: het samengaan van culturele en commerciƫle initiatieven die elkaar inhoudelijk en financieel versterken. Culturele organisaties beschikken over zeer waardevolle resources die ook commercieel in te zetten zijn. Voorbeelden: het operagezelschap dat operareizen naar Milaan organiseert, de theaterschool die naschoolse opvang biedt, de componist die reclame jingles schrijft. Het vereist een nieuwe manier van denken, maar kan veel opleveren!
(Zie ook het blogbericht van 22 maart)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten